TUNTIKUVAUKSET

LASTEN  RYHMÄT:


PerheGym 3-5 -vuotiaille lapsille yhdessä aikuisen kanssa

Perhegym on tarkoitettu 3-5 vuotiaille lapsille yhdessä huoltajan, kummin, isovanhemman tai vaikka koko perheen kanssa. PerheGym tunnilla ei tarvita aiemmaa osaamista voimistelusta. Perhegymissä yhdistyvät  voimistelu, voimaharjoittelu, voltit ja parkour sekä perheakrobatia. Tunneilla on vähemmän jonotusta ja enemmän tekemistä. Perhegym -tunnit voivat olla lapsen ensimmäinen kosketus voimisteluun, josta jatkopolkuna voi olla Ninjagym ja edelleen Freegym -tunnit tai vaikka Voimistelukoulu.


NinjaGym 4-6 -vuotiaille

NinjaGym on tarkoitettu 4-6 vuotiaille taustaan tai taitotasoon katsomatta. Ninjagymissä yhdistyvät  voimistelu, voimaharjoittelu, voltit ja parkour. Tunneilla on vähemmän jonotusta ja enemmän tekemistä. Ninjagym -tunnit voivat olla lapsen ensimmäinen kosketus voimisteluun.


Temppujumpat  4-5 ja 5-6 -vuotiaille 

Temppuilun, liikkumisen ja leikin kautta lapsen kehonhallinta kehittyy. Luvassa leikkejä, temppuratoja ja perusliikkeitä (kuperkeikka yms.) 


Voimistelukoulu  6-8 -vuotiaille  

Voimistelutunnilla pääset harjoittamaan keskivartalon hallintaa, voimaa, liikkuvuutta ja ketteryyttä hauskojen ja monipuolisten leikkien ja temppujen avulla. Erilaisten ketteryys- ja akrobatioliikkeiden lisäksi tunneilla harjoitellaan perusvoimistelua, tanssillisia sarjoja sekä voimisteluvälinetekniikkaa.


Joukkuevoimistelu 8-10 ja 10-12 -vuotiaille

Joukkuevoimistelu on hyvä lajivalinta, jos haluaa kehittää voimaa, nopeutta, vartalonhallintaa, liikkuvuutta ja koordinaatiota sekä kokea liikunnan ohella taiteellisia elämyksiä.

Joukkuevoimistelu ohjelman pakollisten vaikeusosien lisäksi kokonaisuuden sitovat yhteen jatkuva, virtaava liike sekä ohjelman tunnelma tai teema, jota liikekieli, musiikki, puvut ja ohjelman taiteelliset liike-elementit ilmentävät. Joukkuevoimistelun ydin ovat vaadittaviin vaikeusosiin kuuluvat virtaavat vartalon liikkeet. Kokonaisuuden kruunaavat eläytyminen ja ilmaisu.


FreeGym 7-11 ja 11-15 -vuotiaille

FreeGym on lapsille ja nuorille suunnattu harrastus, joka rikkoo perinteisen voimistelun rajoja. Siinä yhdistyvät voltit, parkour, voimistelu ja voimaharjoittelu. Tärkeintä on erilaisten taitojen ja temppujen opettelu unohtaen kilpailujärjestelmät ja niiden vaatimukset. Lajia voi tehdään ikään, taustaan tai kokemukseen katsomatta sisällä tai ukona.  


Telinevoimistelun Stara -ryhmä

Harjoittelemme perusvoimistelua, liikkuvuutta, koordinaatiota ja telinevoimistelun perusliikkeitä (kuperkeikat eteen ja taakse, kärrynpyörä, käsilläseisonta) trampettihyppyjä ja tasapainoa vaativia liikkeitä penkillä


Telinevoimistelun Pronssi ja Kupari -ryhmät

Harjoitellaan ja kerrataan telinevoimistelun perusliikkeitä ja siirrytään taitojen kasvaessa koko ajan uusiin liikkeisiin. Harjoitukset koostuvat alkulämmittelyn ja -venyttelyn lisäksi kehonhallinta- ja tasapainoharjoituksista sekä voimisteluliikkeistä matolla, penkillä, rekillä ja trampetilla. Kevään aikana tulemme harjoittelemaan mm seuraavia liikkeitä:

Permannolla arabialaista, flikkejä eteen ja taaksepäin sekä erlaisia liikeyhdistelmiä, eteen ja taaksepäin voltteja, siltakaatoja eteen ja taaksepäin ja erilaisia kuperkeikkoja yhdistettynä käsilläseisontaan.

Puomilla kärrynpyörää, käsilläseisontaa, kuperkeikkaa sekä erilaisia hyppyjä ja tasapainoliikkeitä.

Rekillä kieppiä, kiitopyörää, selinheittoja sekä heiluntaa. Hypyssä urhonhypyn alkeita ponnistuslaudalta ponnistaen.

Telinevoimistelun Hopea -ryhmä (jatkoryhmä)

Harjoitellaan ja kerrataan telinevoimistelun vanhoja liikkeitä ja siirrytään taitojen kasvaessa koko ajan uusiin liikkeisiin. Harjoitukset koostuvat alkulämmittelyn ja -venyttelyn lisäksi lajinomaisista voima-, kehonhallinta- ja tasapainoharjoituksista sekä voimisteluliikkeistä matolla, penkillä, rekillä ja trampetilla. Kevään aikana tulemme harjoittelemaan mm seuraavia liikkeitä:

Permannolla arabialaista, flikkejä eteen ja taaksepäin sekä erlaisia liikeyhdistelmiä, erilaisia eteen ja taaksepäin voltteja, siltakaatoja eteen ja taaksepäin ja erilaisia kuperkeikkoja yhdistettynä käsilläseisontaan.

Puomilla kärrynpyörää, arabialaista, käsilläseisontaa, kuperkeikkaa sekä erilaisia hyppyjä ja tasapainoliikkeitä.

Rekillä kieppiä, kippiä, erilaisia pyörähdyksiä, selinheittoja sekä korkeaa heiluntaa.

Hypyssä urhonhypyn ja tsukaharan alkeita ponnistuslaudalta/trampetilta ponnistaen.

Telinevoimistelun Kulta ja Timantti -ryhmät (jatkoryhmät)

Kevään aikana harjoitellaan ja kerrataan telinevoimistelun vanhoja liikkeitä ja siirrytään taitojen kasvaessa koko ajan uusiin liikkeisiin. Harjoitukset koostuvat alkulämmittelyn ja -venyttelyn lisäksi lajinomaisista voima-, kehonhallinta- ja tasapainoharjoituksista sekä voimisteluliikkeistä matolla, penkillä, rekillä ja trampetilla. Syksyn aikana tulemme harjoittelemaan mm seuraavia liikkeitä:

Permannolla arabialaista, flikkejä eteen ja taaksepäin sekä niiden liikeyhdistelmiä, erilaisia eteen ja taaksepäin voltteja, siltakaatoja eteen ja taaksepäin ja erilaisia kuperkeikkoja yhdistettynä käsilläseisontaan.

Puomilla kärrynpyörää, arabialaista, käsilläseisontaa, siltakaatoja, kuperkeikkaa sekä erilaisia hyppyjä ja tasapainoliikkeitä.

Rekillä kieppiä, kippiä, erilaisia pyörähdyksiä, selinheittoja sekä korkeaa heiluntaa.

Hypyssä urhonhypyn ja tsukaharan alkeita ponnistuslaudalta/trampetilta ponnistaen


HUOM! Telinevoimistelun jatkoryhmiin valitaan osallistujat taitojen mukaan.

Telinevoimistelun katselmukset järjestetään syksyisin ja keväisin ja tieto ryhmästä tulee henkilökohtaisesti. Katselmuksissa käydään läpi erilaisia liikeitä, joiden pohjalta oma ryhmä ja taitotaso määräytyy.